Kakšne naj bodo dostopne blagajne?
Novice

Kakšne naj bodo dostopne blagajne?

Brina Meze Petrić

Ključni elementi načrtovanja

Delite:

Ena izmed ključnih točk univerzalno dostopnih trgovin so ustrezno načrtovane blagajne.
V blagajniškem delu trgovin je pomembna dobra osvetlitev, ki omogoča komunikacijo osebam z okvaro vida ter osebam z okvaro sluha. Za blagajnami naj ne bo oken, saj naravna svetloba povzroča bleščanje in otežuje branje iz ustnic. Priporočljivo je, da je na vsaj eni blagajni prisotna (prenosna) slušna zanka.
Do blagajne mora voditi dovolj široka, neovirana pot, ob njej pa mora biti dovolj prostora za prehod ob prodajnem pultu do prodajalca. V predelu, kjer je potrebna komunikacija s prodajalcem in plačilo, naj se zagotovi dovolj prostora, da je uporabniku invalidskega vozička omogočen čelni dostop. Tekoči trak mora biti dovolj nizek, da lahko oseba na invalidskem vozičku nanj odloži izbrane izdelke.
Za enostavno plačevanje je pomembno zagotoviti prilagodljiv POS terminal za kartično plačevanje. Lahko se namesti izvlečnega, prenosnega ali pritrjenega na konstrukcijo, ki omogoča premikanje po višini in dolžini.
Kadar so na blagajni nameščeni prikazovalniki cen odčitanih izdelkov in končna cena nakupa za plačilo, naj bodo ti nameščeni na ustrezni višini, vidni tudi osebi na invalidskem vozičku. Pomembno je tudi, da so prikazovalniki dovolj blizu mesta plačevanja, da je bralna razdalja primerna velikosti teksta.
Posebno pozornost je potrebno posvetiti tudi ustreznosti teksta na prikazovalnikih. Ta naj bo dovolj velik in kontrasten. Ekran naj ne bo bleščeč in naj se na njem ne prikazujejo reklame trgovine, ki motijo branje in omejujejo prostor namenjen tekstu.
Na dostopnost je pomembno biti pozoren tudi pri samopostrežnih blagajnah. Vse površine, ekrani in upravljalni elementi naj bodo nameščeni na primerni višini za osebe na invalidskih vozičkih. Če se pri blagajnah pojavijo tiskana navodila za uporabo, naj bodo ta dovolj velika in kontrastna, ekrani pa nebleščeči. Če se na ekranih pojavljajo pisne informacije, naj bodo podane tudi na vizualen način, da je uporaba blagajn omogočena tudi strankam s popolno okvaro vida.

Nekaj podatkov za načrtovanje dostopne blagajne:
•    površina za odlaganje izdelkov: višina od 470 do 900 mm
•    osvetlitev na mestu plačevanja: od 350 do 450 luksov
•    manevrski prostor za osebe na invalidskih vozičkih: 800 mm za prehod; 1500 mm x 1500 mm za zavoj 90°; 2150 mm x 1600 mm za zavoj 180°
•    upravljalni elementi (samopostrežna blagajna) in POS terminal: višina od 800 do 1100 mm
•    višina ekranov: do 1400 mm

«junij 2025»
pontorsrečetpetsobned
2627
Zakon o dostopnosti do proizvodov in storitev za invalide v veljavi čez en mesec

Zakon o dostopnosti do proizvodov in storitev za invalide v veljavi čez en mesec

Zakon o dostopnosti do proizvodov in storitev za invalide (ZDPSI), ki začne veljati 28. junija 2025, uvaja obveznosti za zagotavljanje dostopnosti širokega nabora storitev in digitalnih vsebin za invalide. Ključni poudarek je na digitalni dostopnosti, skladni s smernicami WCAG 2.1, pri čemer bodo nadzor in sankcije v pristojnosti inšpekcije.

Preberi več
282930311
23456
Objekti v javni rabi

Objekti v javni rabi

Objekti v javni rabi so namenjeni širši javnosti, njihova raba pa bo do konca leta 2025 morala biti omogočena vsem ljudem, ne glede na njihovo invalidnost oziroma drugo oviranost. Kateri so te objekti natančno opredeljuje Gradbeni zakon (GZ-1) v 3. členu, 26. točki.

Preberi več
78
910111213
Načrtovanje dostopnih klančin

Načrtovanje dostopnih klančin

Za učinkovito dostopnost je ključno, da so klančine ustrezno načrtovane glede širine, naklona, oprijemal in površin. Natančno določeni tehnični kriteriji zagotavljajo varnost in uporabo za vse vrste invalidskih vozičkov.

Preberi več
1415
1617181920
Ali je lahko klančina premična?

Ali je lahko klančina premična?

Premične klančine niso zakonsko predvidene kot primerna rešitev, saj ne omogočajo samostojnega in enakovrednega dostopa. Uporabne so lahko le v izjemnih primerih, kjer trajna ureditev ni mogoča, pri čemer morajo kljub začasnosti zagotavljati enako raven varnosti kot stalne rešitve.

Preberi več
2122
23242526272829
30123456